Sådan udvikles Folkeskolens Nationale Færdighedstest

De nye test udvikles og kvalitetssikres af eksperter og praktikere i perioden 2022-2026. Følg med i udviklingen her.

Folkeskolens Nationale Færdighedstest skal gennemføres for første gang i skoleåret i 2026/27.

Testene skal gennemføres i starten af skoleåret, så skoler og kommuner kan anvende resultaterne, når de planlægger og udvikler undervisningen.

Testene skal gennemføres i:

  • læsning på 2., 3., 4., 6. og 8. klassetrin
  • matematik på 2., 4., 6., 7. og 8. klassetrin

Det fokuserer vi på i udviklingen af testene

Folkeskolens Nationale Færdighedstest skal bidrage til at styrke evalueringskulturen i folkeskolen. Det stiller krav til testsituationen, opgavernes format og indhold, og til resultaternes anvendelighed.

Styrelserne har ansvar for at udvikle testene

Det er Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Styrelsen for It og Læring, der har ansvaret for at udvikle de nye test i tæt samarbejde med eksperter, praktikere og parterne i Sammen om Skolen samt på baggrund af afprøvninger i skoleklasser.

De bidrager til at udvikle testene

Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Folkeskolens Nationale Færdighedstest er et af mange initiativer under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.

Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at

  • bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
  • bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
  • styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.

Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.

Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen