Folkeskolens Nationale Færdighedstest skal gennemføres for første gang i skoleåret i 2026/27.
Testene skal gennemføres i starten af skoleåret, så skoler og kommuner kan anvende resultaterne, når de planlægger og udvikler undervisningen.
Testene skal gennemføres i:
Folkeskolens Nationale Færdighedstest skal bidrage til at styrke evalueringskulturen i folkeskolen. Det stiller krav til testsituationen, opgavernes format og indhold, og til resultaternes anvendelighed.
bla bla
bla bla
bla
fds
Det er Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Styrelsen for It og Læring, der har ansvaret for at udvikle de nye test i tæt samarbejde med eksperter, praktikere og parterne i Sammen om Skolen samt på baggrund af afprøvninger i skoleklasser.
lidt om deres rolle og bidrag
Børne- og undervisningsministeren nedsatte i marts 2023 en ekspertgruppe, der var bredt sammensat af eksperter og praktikere. Ekspertgruppen skulle komme med anbefalinger til rammerne for udviklingen af Folkeskolens Nationale Færdighedstest.
Ekspertgruppen afleverede sine anbefalinger i september 2023 og anbefalede blandt andet, at:
fds
fds
XXX skoleklasser deltager i afprøvninger
I efteråret 2023 har faglige arbejdsgrupper kigget på testfagene. Arbejdsgrupperne skulle på tre møder komme med foreløbige inputs, skitser og overvejelser til ministeriet om den videre udvikling af de enkelte fags test.
Arbejdsgrupperne skulle blandt andet drøfte og komme med deres overvejelser om afvejningen i beslutningen om:
De faglige arbejdsgrupper bestod af personer med faglig og didaktisk viden inden for det relevante fag/fagområde. Medlemmer i grupperne havde også erfaring med at indgå i udvikling og produktion af test.
De foreløbige inputs, skitser og overvejelser spiller ind i ministeriets arbejde med at planlægge den videre udviklingsproces for Folkeskolens Nationale Færdighedstest.
Folkeskolens Nationale Færdighedstest er et af mange initiativer under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.
Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at
Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.
Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen