Ny rapport kommer med anbefalinger til inklusionsarbejdet

Kommunerne bør satse på god organisering og kvalitet i det tværfaglige samarbejde. Det fremgår af en evaluering af 18 kommuners arbejde med omstilling til øget inklusion.

18 kommuner har været i et udviklingsforløb med læringskonsulenternes inklusionsindsats for at styrke deres omstilling til mere inklusion. Nu er kommunerne og læringskonsulenternes arbejde blevet evalueret.

Evalueringen, som er lavet af Cubion, konkluderer, at god organisering og kvalitet i det tværfaglige samarbejde har positiv betydning for medarbejdernes oplevelse af, om de lykkes med inklusion. Svarene viser, at det er en stor hjælp, når medarbejderne ved, hvor de kan hente støtte i forhold til konkrete udfordringer, og at det letter inklusionsarbejdet, hvis der er decentralt støttesystem med videnspersoner, hvor lærere og pædagoger kan få vejledning til konkrete udfordringer med inklusion i hverdagen.

Evalueringen peger også på, at en del af kommunerne har positive erfaringer med kompetenceudvikling, der tager udgangspunkt i pædagogers og læreres egne erfaringer og problematikker. Der er dog flere kommuner, der kan styrke opfølgningen på kompetenceudviklings- og opkvalificeringsforløbene, så den nye viden og de nye kompetencer bliver sat bedre i spil i hverdagen.

Ifølge evalueringen bidrager læringskonsulenterne med viden, systematik og fokus i arbejdet med inklusion, og samarbejdet med læringskonsulenterne har ifølge de deltagende medarbejdere været positivt. Alligevel efterspørger medarbejdere i kommunerne flere praksisorienterede og kortvarige sparringsforløb.

Evalueringen og dens anbefalinger er et ud af mange indspark til kommunernes inklusionsarbejde. Resultaterne indgår i overvejelserne om de videre tilbud fra læringskonsulenterne, hvor der blandt andet er større muligheder for løbende at søge om etårige kommunale vejledningsforløb og at få kortere forløb for kommuner og skoler, der oplever et akut behov for et inklusionsløft.

Fakta om Læringskonsulentkorpset

  • Læringskonsulentkorpsets inklusionsindsats har i perioden august 2012 til og med 2015 samarbejdet med en række kommuner om omstillingen til øget inklusion i dagtilbud, skoler og fritidstilbud.
  • Indsatsen er siden blevet forlænget til og med 2017, og inklusionsteamet er i gang med at indgå nye samarbejder og igangsætte nye indsatsforløb. Indsatsen er et satspuljefinansieret samarbejde mellem Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling og Social- og Indenrigsministeriet.
  • Læs mere om inklusion på Læringskonsulenternes hjemmeside

Læs mere

Kontakt