Skoler oplever udfordringer med at koble sprog og fag i modtagelsesklasser

Det er udfordrende som lærer i modtagelsesklasser både at have fokus på, at eleverne skal tilegne sig et nyt sprog og ny faglig viden. Det viser ny rapport, som Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har fået udarbejdet om seks skolers undervisning af nyankomne tosprogede elever.

Hvordan tilrettelægger man bedst undervisningen for en gruppe elever, hvor der er stor spredning i faglige og dansksproglige forudsætninger? Hvordan tackler man bedst adfærds- og følelsesmæssige udfordringer, når det at lære dansk fylder meget? Det er nogle af de udfordringer, der går igen i rapporten ’Basisundervisning i dansk som andetsprog på seks skoler’, som EVA har udarbejdet for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. Rapporten undersøger, hvordan seks skoler underviser nyankomne tosprogede elever.

Rapporten viser, at lærerne efterlyser alderssvarende læremidler, der både kan understøtte elevernes sproglige udvikling og sikre, at eleverne beskæftiger sig med et relevant, fagligt indhold. Det er særligt vigtigt i udskolingen. Mange lærere gør brug af selvproducerede læremidler, forskellige it-ressourcer og læremidler målrettet en yngre målgruppe, når de underviser nyankomne tosprogede elever i modtagelsesklasser og på modtagelseshold.

Flere lærere oplever, at der er stor forskel på at undervise i modtagelsesklasser og almindelige klasser. Samtidig viser rapporten også, at lærere i de almindelige klasser er positive og åbne over for at modtage de nyankomne elever, når de overgår fra basisundervisning i dansk som andetsprog til den almindelige fagundervisning. Men de har svært ved at finde tid til at gøre en ekstra indsats over for eleverne i hverdagen.

Rapporten har fokus på, hvordan lærerne på seks skoler organiserer og tilrettelægger basisundervisning i dansk som andetsprog, og hvordan skolerne arbejder med overgange. Rapporten er anden del af en kvalitativ undersøgelse af basisundervisning i dansk som andetsprog i danske skoler og kommuner. Den første delundersøgelse – ’Basisundervisning for tosprogede elever’ – kortlagde 20 kommuners praksis på forvaltnings- og skoleniveau. Udover praksiskortlægningen har ministeriet tidligere på året offentliggjort et litteraturstudie om modtagelse af nyankomne elever udarbejdet af Rambøll Management Consulting, der afdækker litteratur på området.

Læringskonsulenterne for folkeskolen tilbyder vejledning om undervisning af tosprogede elever i modtagelsesklasser i form af etårige vejledningsforløb, temaforløb, klippekort og en hotline. Alle folkeskoler og kommuner kan benytte sig af hotlinen, ansøge om sparringssamtaler i form af klippekort eller tilmelde sig målrettede, praksisnære temaforløb på læringskonsulenternes hjemmeside.