Lederne på erhvervsskolerne er blevet mere pædagogiske ledere

Et stærkere pædagogisk lederskab og en mere tydelig strategisk retning. Det er noget af det lederne fra ti erhvervsskoler har fået med sig fra samarbejdet med FastholdelsesTaskforce. Det viser ny rapport, der evaluerer samarbejdet med de ti modelskoler.

Ti modelskoler og 47 ledere har deltaget i samarbejdet med FastholdelsesTaskforce om at øge kvaliteten i den pædagogiske ledelse. Målet er, at flere unge gennemfører deres erhvervsuddannelse.

Derfor har et af sporene i projektet været, at ledelsen får nogle håndgribelige værktøjer, der kan styrke og underbygge det gode pædagogiske undervisningsmiljø på skolerne. Også underviserne på skolerne har deltaget i projektet. De har samtidigt fået nogle pædagogiske værktøjer, der kan motivere og involvere eleverne mere i undervisningen.

På erhvervsskolen Rybners har det betydet, at uddannelseslederen har brugt mere tid på at blive en mere synlig leder. Det er blandt andet gjort ved at lave aftaler med underviserne om at overvære deres undervisning for at diskutere observationerne med dem bagefter. Det har betydet, at den pædagogiske diskussion mellem underviser og leder, er blevet gjort til en del af hverdagen.

Evalueringen af de pædagogiske ledere viser, at indsatsen med kompetenceudvikling virker for hovedparten af de ledere, der har deltaget i forløbet. Deres lederskab har fået en mere tydelig retning, og de strategiske mål om at fastholde flere elever er blevet et fast element i dialogen mellem uddannelsesledere og undervisere. Det er blandt andet sket gennem styrket dialog og mere systematiske mødestrukturer.

Evalueringen bekræfter også, at kvaliteten af det pædagogiske lederskab generelt er højt og er blevet løftet blandt udvalgte ledere. Det er samtidigt skolernes vurdering, at forberedelsen af EUD-reformen på mange skoler har bidraget til et tæt samarbejde mellem uddannelsesledere og undervisere.

FastholdelsesTaskforce afholder to inspirationsdage d. 11. og 19. maj 2016, hvor metoder og resultater fra forløbet om pædagogisk ledelse skal inspirere andre erhvervsskoler til at fokusere på styrket pædagogisk ledelse. Inspirationsdagene er målrettede ledere og undervisere på erhvervsskolerne, og materialer fra dagene vil efterfølgende være tilgængelige på FastholdelsesTaskforces website: www.fahot.dk

Evalueringen er gennemført af Rambøll og Århus Universitet, og den samlede indsats er en del af det satspuljefinansierede initiativ: FastholdelsesTaskforce, der blev etableret i 2013 af Ministeriet for Børn Undervisning og Ligestilling.

Læs mere

Kontakt