Der er behov for ekstra hjælp til kommunernes modtagelsestilbud til nyankomne tosprogede børn. Det viser to undersøgelser på området. Derfor har ministeriet afsat 3,5 millioner kroner til nye konkrete initiativer, som skal være med til at sikre integrationsindsatsen.
Danmark har de seneste år modtaget flere flygtninge end tidligere. Det stiller store krav til kommunerne, som skal sikre, at de nyankomne børn får en tryg skoledag, hvor sproglig udvikling og faglig læring følges ad.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings undersøgelser viser, at der er behov for screeningsmaterialer, som kan bruges, når nyankomne tosprogede børn såvel som øvrige tosprogede elever med behov for sprogstøtte optages i skole og videre frem i deres forløb, og at der er behov for at udvikle medarbejdernes kompetencer og forbedre samarbejdet mellem modtagelsestilbud og almene tilbud.
Samtidig viser undersøgelserne, at der er behov for en tydelig ledelse, når det gælder om at understøtte udvikling af modtagelsesundervisning. Derfor sætter Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling 3,5 millioner kroner af til to nye initiativer, der skal imødekomme udfordringerne og styrke modtagelsestilbuddene til nyankomne tosprogede børn og unge i alderen 5 til 18 år uden de nødvendige sproglige forudsætninger for at indgå i grundskolens almindelige undervisning:
”Danmark har modtaget mange nye flygtninge i skolerne, og med kortlægningerne har vi nu mere viden om, hvor skoen trykker. De nye initiativer, som vi nu sætter i gang, skal hjælpe kommuner og skoler med at etablere endnu bedre modtagelsesundervisning, så eleverne hurtigt kan komme i gang med deres sproglige og faglige udvikling,” siger minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby.
| Fakta |
|---|
|
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har for nylig offentliggjort en række undersøgelser om modtagelsestilbud til nyankomne tosprogede elever. Der er tale om et litteraturstudie om modtagelsestilbud for nyankomne elever udarbejdet af Rambøll Management. Endvidere er der gennemført en kvalitativ undersøgelse, som kortlægger praksis, og som falder i to dele; en kortlægning af praksis i 20 kommuner samt casestudier af seks skolers modtagelsespraksis. Kortlægningen er udarbejdet af EVA. |
Telefon: 22400930