Vær med til at afprøve klasserettede mestringsforløb

Folkeskoler og friskoler kan nu melde sig til at afprøve mestringsforløbet Plads til forskellighed for indskolingsklasser med elever med ADHD, autisme og lignende vanskeligheder i skoleåret 2018/2019.

Alt for mange elever med ADHD, autisme og lignende vanskeligheder får ikke 9. klasses afgangseksamen. Et forebyggende satspuljeprojekt om mestring for elever i indskolingen skal bidrage til at rette op på dette. 

Med satspuljeprojektet får klasser med elever med ADHD, autisme eller lignende vanskeligheder mulighed for at deltage i et mestringsforløb, der skal hjælpe eleverne med at mestre deres skoledag og hverdag. I mestringsforløbet Plads til forskellighed arbejdes der klasserettet med mestringsredskaber og studieteknikker, der kan fremme de sociale relationer og trivslen i klassen, så både motivationen, læringsmiljøet og fastholdelsen i klassen øges. Nøglen i Plads til forskellighed er de fagprofessionelles kompetencer. Projektet ændrer derfor ikke på klassens organisering eller timernes tilrettelæggelse, men integreres i klassernes almindelige forløb igennem de professionelles tilgang til klassen og eleverne. 

Kommuner og folkeskoler kan nu tilmelde sig projektet, så de får mulighed for at afprøve Plads til forskellighed i deres relevante klasser i indskolingen i skoleåret 2018/2019.

Plads til forskellighed er afprøvet i pilottests forud for skoleåret 2018/2019. Undervisningsministeriet finansierer de forventede udgifter til skolernes deltagelse i forsøget, som gennemføres som et standardiseret forsøgsprogram, herunder med vikardækning og generel deltagelse i forsøget. 

Kontakt

  • Pressetelefon (kun for journalister)

    Titel: Børne- og Undervisningsministeriet

    Telefon: +45 22 40 09 30

    (Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)