Folkeskoler og friskoler kan nu melde sig til at afprøve mestringsforløbet Plads til forskellighed for indskolingsklasser med elever med ADHD, autisme og lignende vanskeligheder i skoleåret 2018/2019.
Alt for mange elever med ADHD, autisme og lignende vanskeligheder får ikke 9. klasses afgangseksamen. Et forebyggende satspuljeprojekt om mestring for elever i indskolingen skal bidrage til at rette op på dette.
Med satspuljeprojektet får klasser med elever med ADHD, autisme eller lignende vanskeligheder mulighed for at deltage i et mestringsforløb, der skal hjælpe eleverne med at mestre deres skoledag og hverdag. I mestringsforløbet Plads til forskellighed arbejdes der klasserettet med mestringsredskaber og studieteknikker, der kan fremme de sociale relationer og trivslen i klassen, så både motivationen, læringsmiljøet og fastholdelsen i klassen øges. Nøglen i Plads til forskellighed er de fagprofessionelles kompetencer. Projektet ændrer derfor ikke på klassens organisering eller timernes tilrettelæggelse, men integreres i klassernes almindelige forløb igennem de professionelles tilgang til klassen og eleverne.
Kommuner og folkeskoler kan nu tilmelde sig projektet, så de får mulighed for at afprøve Plads til forskellighed i deres relevante klasser i indskolingen i skoleåret 2018/2019.
Plads til forskellighed er afprøvet i pilottests forud for skoleåret 2018/2019. Undervisningsministeriet finansierer de forventede udgifter til skolernes deltagelse i forsøget, som gennemføres som et standardiseret forsøgsprogram, herunder med vikardækning og generel deltagelse i forsøget.
Titel: Børne- og Undervisningsministeriet
Telefon: +45 22 40 09 30
(Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)