I 2020 havde færre elever lange skoledage sammenlignet med 2018. Dermed fastholdes tendensen til kortere skoledage fra 2019. De kortere skoledage skal ses i lyset af en politisk aftale fra 2019 om justering af folkeskoleloven.
I januar 2019 blev der indgået en politisk aftale om justering af folkeskoleloven. Aftalen havde blandt andet til formål at afkorte skoledagen for elever i indskolingen samt at øge skolernes frihed til at tilrettelægge skoledagene.
Efter den politiske aftale blev indført, blev skoledagen generelt kortere i 2019. Det viste en kortlægning sidste år, som tog udgangspunkt i uge 35 i 2019.
Nu er der lavet en ny kortlægning, som baserer sig på data fra uge 43 i 2020. Den viser, at andelen af skoler med lange skoledage er nogenlunde stabil sammenlignet med 2019 – dog med mindre udsving:
Ét af initiativerne i den politiske aftale er en mulighed for at afkorte den understøttende undervisning på 4.-9. klassetrin for i stedet at tilrettelægge andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen. Kortlægningen viser, at der – særligt i udskolingen – er sket en stigning i skolernes brug af denne mulighed.
Læs rapporten "Kortlægning af skoledagens længde 2020" (pdf)
Titel: Børne- og Undervisningsministeriet
Telefon: +45 22 40 09 30
(Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)