En ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut viser, at der er mange positive erfaringer ved aktiv og systematisk inddragelse af børn ved tegn på mistrivsel.
Hvordan kan barnets eget perspektiv inddrages systematisk, når skolen er bekymret for et barns trivsel? Og hvordan kan denne viden bruges i et systematisk samarbejde omkring barnet?
Det har en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) fokus på. Rapporten bygger på projektet Barnets Stemme, hvor fire folkeskoler har arbejdet med at inddrage barnets perspektiv i samarbejde med PPR når barnet viser tegn på mistrivsel.
Evalueringen peger på følgende resultater af erfaringerne med Barnets Stemme på de fire skoler:
De centrale elementer i Barnets Stemme er:
Formålet med Barnets Stemme er, at skolen støtter den enkelte elevs trivsel og faglige udvikling, ved at lærere og pædagoger gennemfører børneinterview, når der opstår en bekymring for en elev. På baggrund af den opnåede viden om barnets eget perspektiv igangsættes pædagogiske tiltag i et samarbejde med eleven, forældrene og fagpersoner.
Læs evalueringsrapporten (pdf)
EVA har udarbejdet en beskrivelse af Barnets Stemme målrettet skoler og kommuner, som beskriver hvad indsatsen indebærer og forudsætningerne for at implementere indsatsen.
Titel: Specialkonsulent
E-mail: Louis.Havn@stukuvm.dk
Telefon: +45 23 37 46 48