Ny og forbedret digital understøttelse af unges over-gang til uddannelse skal bidrage til, at flere unge fastholdes i uddannelse.
Med en ny digital understøttelse får kommuner og uddannelsesinstitutioner bedre muligheder for dialog og samarbejde om unge, der er blevet pålagt at påbegynde en uddannelse.
Den nye digitale understøttelse af unges overgang til uddannelse skal bidrage til en mere målrettet og effektiv deling af relevante oplysninger mellem kommune og uddannelsesinstitution om den unge.
Når en ung med et uddannelsespålæg bliver optaget på en uddannelse, skal kommunerne foretage en konkret og fremadrettet vurdering af, om den unge har brug for støtte under uddannelsen. Med den nye understøttelse deles disse oplysninger direkte via de eksisterende fagsystemer i kommunen og på uddannelsesinstitutionen. Endvidere skal kommunen bl.a. angive, om den unge i forvejen er tilknyttet en støtteperson, samt hvordan uddannelsesinstitutionen kan komme i kontakt med kommunen, hvis behovet opstår. Uddannelsesinstitutionen skal herefter kvittere for modtagelsen af oplysningerne ved at sende relevante kontaktoplysninger retur til kommunen.
Den nye digitale understøttelse er udviklet i et samarbejde mellem Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Styrelsen for It og Læring. De nye funktioner er implementeret i Lectio og vil i løbet af første kvartal blive implementeret i Studica, LUDUS og Uddata+.
Den nye digitale understøttelse er udviklet på baggrund af eksisterende viden på området samt med tæt brugerinddragelse blandt medarbejdere i kommuner og på uddannelsesinstitutioner. De nye funktioner understøtter de nye lovkrav til, hvad kommunen skal underrette uddannelsesinstitutionerne om, når unge overgår fra uddannelseshjælp til uddannelse med et uddannelses-pålæg, som trådte i kraft 1. januar 2022.
Mere viden og tips: Pjece om samarbejdet mellem uddannelsesinstitutioner og kommuner om de unge
I pjecen "Samarbejde hjælper unge i uddannelse - God digital deling af oplysninger om unge" findes både viden og praksisnære anbefalinger til samarbejdet om de unge mellem kommuner og uddannelsesinstitutioner. Her forklares den nye digitale understøttelse, og der gives gode råd til arbejdsgangene, der knytter sig til den digitale deling af oplysninger om de unge.