Slutevalueringen viser, at kursusforløbet for erhvervsskolerne har bidraget positivt til udviklingsarbejdet i forbindelse med erhvervsuddannelsesreformen.
Kursusforløbet Skoleudvikling i Praksis (SIP) var en del af aftalen om erhvervsuddannelsesreformen ”Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser” fra 2014. Formålet med kursusforløbet var dels at understøtte den enkelte erhvervsskoles proces med at implementere den nye reform og dels at inspirere til dette arbejde.
Reformens mål er, at der skal blive flere dygtige erhvervsuddannede, og at deres kvalifikationer skal leve op til virksomhedernes behov.
SIP-kursusforløbet har været bygget op om reformens fire klare mål med overskrifterne
Det er blandt andet foregået med konkrete værktøjer og input, og forløbet har givet skolerne mulighed for at sparre indbyrdes. I alt har omkring 500 ledere og undervisere fra 89 af landets erhvervsskoler deltaget i hver af de fire kursusgange, der blev holdt 6 forskellige steder i landet i løbet af 2015.
Danmarks Evalueringsinstituts (EVA) slutevaluering af SIP-forløbet viser, at formålet med kurset er indfriet. Det fremgår af evalueringen, at det er meget forskelligt, hvilket udbytte deltagerne har fået af SIP. Det spænder fra, at den enkelte deltager er blevet afklaret med, hvordan bekendtgørelsen skal læses, til at skolerne har fået input til planlægning af nye aktiviteter eller kvalificering af eksisterende praksis. Nogle deltagere fortæller, at SIP-kurserne har været med til at skabe et fælles sprog om reformarbejdet på skolerne.
En deltager beskriver det sådan:
”SIP har skabt et fælles sprog. Jeg synes også, det har åbnet lidt til det her tværfaglige rum, hvor vi mødes. Og vi har lige siddet her for fem minutter siden i et møde omkring, hvordan GF1 og GF2 kan arbejde bedre sammen. Det mener jeg også er noget af efterløberen af det her.”
En anden deltager udtaler:
”Da vi havde første møde om tværfaglig og helhedsorienteret undervisning, skulle vi have en udviklingsdag, vi havde planlagt vores eget flow, og så trak vi fra SIP og puttede ind i vores egen ramme.”
| Resultater |
|---|
|
Evalueringen viser, at også skolerne har fået noget meget forskelligt ud af SIP. Forløbet har blandt andet
Evalueringen viser også, at intentionen med SIP er blevet indfriet, eftersom deltagernes udbytte har bidraget til at styrke kvaliteten af skolernes udviklingsarbejde i forbindelse med implementeringen af erhvervsuddannelsesreformen. Slutevalueringen indeholder en række konkrete forslag til at styrke fremtidige kursusforløb for skoleudvikling på erhvervsuddannelserne. Blandt forslagene er, at man på kursusdage skal
Disse anbefalinger indgår i ministeriets arbejde med reformimplementeringen på erhvervsuddannelsesområdet, det sker blandt andet i læringskonsulenterne arbejde. |
Titel: Pædagogisk Konsulent
E-mail: claus.soe@stukuvm.dk
Telefon: +45 6188 4740
Titel: Pædagogisk konsulent
E-mail: limul1@stukuvm.dk
Telefon: 33925340